h1

Ace Combat 04: Shattered Skies

august 22, 2009

1033537310-00

Ace Combat 04: Shattered Skies (Euroopas tuntud kui Ace Combat: Distant Thunder) on mu esimene ja kahtlemata mitte viimane kokkupuude Ace Combat’i seeriaga. Namco arkaadlennusimulaatori sari sai alguse juba 90ndate keskpaiku, kuid seeria avapauguks PS2’l sai Ace Combat 04, mis pärast ulmelisemat Ace Combat 3’e tõi sarja taas lähitulevikku (nüüd, 2009. aastal, on tegu minevikuga muidugi) koos vaatemänguliste tulemustega.

Mängu lugu toimub Useal, mandril, mis vallutati pärast katastroofilisi sündmusi 1999. aastal Erusea vägede poolt. Tänu superrelvale nimega Stonehenge sai Erusea’st kiiresti kontinendi domineeriv jõud ja ISAF oli sunnitud taganema kontinendi idaosasse. Ace Combat 04 tegevus saab alguse 2004. aastal, kui ISAF’i limiteeritud, kuid visa vägi otsustab alustada vasturünnakut Erusea vastu. Oma sõjastrateegias toetub ISAF lennuväele, et abistada maavägesid ja häirida vaenlase sõjavarustuse transporti. Mängija astub Mobius 1 rolli, kes kuulub ISAF’i eliiteskadrilli koosseisu. Mobius 1 võimed pannakse mängu jooksul korduvalt proovile, kuid kas ta suudab raskused edukalt ületada?

Ace Combat 04 jätkab Namco reaktiivlennukisaaga poolrealistlikku lähenemist. Lennukid ei allu kõikidele füüsikaseadustele, kuid täielikuks arkaadtulistamiseks ei saa mängu pidada. Uljas manööverdamine keset taevalaotust vajab rohkem oskust ja ettenägelikkust kui näiteks SEGA After Burner’i üllitised, ent osaval käsitsemisel on võimalik sooritada trikke, millest õiged piloodid võivad ainult unistada. Mängu vältel on võimalik raha eest, mis teenitud tööülesannete täitmisel, osta uusi lennukeid, üks parem kui teine. Tihti peab vastavalt eelseisvast lahingust lähtuvalt otsustama just sellise õhuratsu jaoks, mis on loodud kindlaid eesmärke silmas pidades. Näiteks on ühe missiooni sihiks Erusea mereväe ja rannikul olevate sadamaehitiste hävitamine, mille puhul peaks hävituslennuki asemel valima sobilikuma, adekvaatsema pommitaja.

56171
Et missioonid hõlmavad eelkõige vaenlase, kas lennukite, baaside, maavägede, radari tööd takistavate saatjate purustamisel, on oluline lennukite tulejõud. Kõik lennukid on varustatud kuulipildujaga, ent millest ei piisa vaenlase teise ilma saatmiseks. Palju tähtsamat rolli mängivad raketid, mille lennuki pardaarvuti, kui vastane asub sobivas ulatuses, võtab automaatselt sihikule . Kuigi viimastel missioonidel saab kasutada aina täpsemaid rakette, peab mängija ikkagi raketilaskmise käppa saama. Pommitajatel on rakettide asemel tavaliselt kogukamad pommid, mille saab nupuvajutusel maapinnale valla lasta.

Ülevaatlik sissejuhatus Ace Combat 04’e mängumehaanikast aga ei ole midagi tegeliku kogemuse kõrval. Pole midagi vahvamat, kui söösta täiskiirusel vaenlase lennuki suunas, teha pettemanööver, selgitada hävitatava objekti asukoht ja TULD! Kui nüüd kõrvale jätta asjaolu, et tegelikult istume siiski diivanil ja hoiame mängupulti erutunult käes, on mäng üpris eepiline. Hetkel on turul muidugi uhkemad ja visuaalselt köitvamad lennusimulaatorid, aga AC4 lennukite graafika endiselt kena, isegi maalappide ebaselged tekstuurid ei röövinud kaasakiskuvust.

56204
Ülesanded, mida missioonides peab täitma, kalduvad enamik ikka “tee tolmuks” tüüpi, kuid pärast mõnda lahingut esineb rohkem kõrvalekaldeid, nagu seitsmendas missioonis “Deep Strike”, kus pärast elektrijaamade hävitamist tuleb teade Stonehenge, Erusea superõhurelva rünnakust ja ellujäämiseks on Mobius 1 sunnitud laskuma alla kuuesaja meetri, mida raskendab tõsiasi, et kõrguse säilitamiseks peab lendama kitsastes lõhedes. On ka missioone, kus peab reisilennukit kaitsma vaenlase eest, hävitama radarit häirivaid saatjaid ning, eepilisuse verstapost mängus, viimane missioon nimega “Megalith”, mis meenutab Star Wars IV’i kulminatsiooni Surmatähel, kus peab manööverdama end superrelva sisse ja hävitama see seestpoolt.

Päris mustaks ja valgeks AC4 kajastatud sõja osapooli lugeda ei saa, sest alternatiivset pilku Erusea pilootide ellu jagab üks poisike vaenlase tagalas, kes täiskasvanuna kirjeldab missioonide vahel kujutatud piltide taustal oma elu Erusea okupatsiooni all, heites ka pilgu pilootide ellu, kellest Mobius 1’e rollis mõtled kui sinu elu ohtu panevatest teguritest. Mulle selline nüke meeldis, kuid ootasin midagi ulatuslikkuma või detailsemat.

56151
Kui isegi saaks öelda, et Ace Combat 04 graafiline külg pole just ajahambale vastu pidanud, siis mängu helitaust on jätkuvalt suurepärane. Pärast Ace Combat 1 & 2 süntrokki ning Ace Combat 3’e elektroonilisemat ambient’i otsustas Namco suursugusema muusikalise hoiaku kasuks. Tetsukazu Nakanishi kui peakomponeerija antud mängul sünteesib roki ja orkestrimuusika, Hiroshi Okubo elektroonika ja orkestrimuusika ning Keiki Kobayashi jääb peamiselt orkestrimuusika juurde, kuid annab sellele modernsema kuue. Kontekstis igati suurepärane ja süstib mängu heroilisust. Megalith’i missiooni muusika on klass omaette, mille võimsa koori ees võtaks isegi One-Winged Angel mütsi maha.

Lennukiooper, mis väärib läbimängimist. 8/10.

Vaata ka: Ace Combat 6 Sokaikanis

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: